Pienten yritysten on yhä haastavampaa taistella hyvistä IT-osaajista. Ehdokkaista on tullut nirsoja, ja ymmärrän kyllä miksi. Pula IT-asiantuntijoista on niin suuri, että vapaana olevat asiantuntijat voivat valita sekä roolinsa että työnantajansa. Miksi ehdokkaan pitäisi valita juuri teidän yrityksenne? Pienet yritykset voivat tehdä yhtä ja toista pärjätäkseen isompien rinnalla. 

Jokaisella osaajalla on omat vaikuttimensa, ja joillekin firman nimi on sinänsä yhdentekevä, kunhan se on hyvä työnantajana. Toisille nimellä on paljonkin merkitystä, sillä heidän mielestään CV:ssä on hyvä näkyä tunnettuja yrityksiä. Meille rekrytoinnin asiantuntijoille IT-osaajan aiemmilla työnantajilla ei ole suuremmin merkitystä, vaan arvioimme pikemminkin toimialaa ja työtehtäviä.

Markkinat ovat nykyään joka tapauksessa hakijan markkinat, mikä meidän on rekrytoijina hyvä ymmärtää ja pitää mielessä. Jotta yrityksenne onnistuu löytämään oikean osaajan, teidän on kerrottava selkeästi, keitä olette ja mitä työskentely juuri teidän kanssanne tarkoittaa. Työnantajabrändäys on erittäin tärkeää oikean osaajan houkuttelemiseksi, ja tämä koskee etenkin IT-alaa.

Mitä pienen yrityksen on tehtävä oikean osaaajan houkuttelemiseksi?

Antakaa IT-alan näkyä työnantajamielikuvassanne!

Työ lähtee teistä. Jotta te ja valitsemanne rekrytointikumppani voitte myydä tehtävän ja yrityksen ehdokkaalle, teidän on kerrottava selkeästi, keitä olette. Työnantajamielikuva on viestimistä teistä yrityksenä, ja tämän viestinnän on oltava osuvaa. Näkisin kuitenkin mielelläni, että menette vielä syvemmälle. Älkää tyytykö puhumaan siitä, keitä olette: kertokaa esimerkiksi, millaista yrityksenne backend-kehitys on. Millaisia projekteja teillä on meneillään? Löytyykö työaikojen suhteen joustoa? Jos ei, kertokaa, miksei. Mitä selkeämmin viestitte, sitä helpompi teidän on myydä tehtävä oikealle osaajalle.

Suhtautukaa roolin muotoiluun joustavasti.

Monet IT-asiantuntijat haluavat vaikuttaa kehitystyöhön ja projekteihin. Jos kerrotte mielenkiintoisista projekteistanne, antakaa ehdokkaan kertoa haastattelussa, mitä hänellä voisi olla näihin annettavaa. Pienten yritysten etuina ovat usein joustavuus ja ketteryys. Kertokaa, miten osaaja pääsee itse vaikuttamaan omaan rooliinsa, tuotteeseen ja/tai koko yritykseen.

Osallistakaa työntekijät.

Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta osallistaminen unohtuu monilta yrityksiltä. IT-asiantuntijat ovat tarkempia pääsystään oikeaan tiimiin kuin uskottekaan. Ottakaa työntekijät mukaan ja antakaa heidän kertoa, miten hauskaa teillä on töissä ja mitä etuja yrityksenne tarjoaa. Antakaa avoimuuden ja ilon näkyä. Älkää tehkö asioista turhan hankalia. Sosiaalinen media todella toimii. Monet ehdokkaat tekevät työnantajasta ”internetskannauksen” ennen hakemuksen lähettämistä. Parhaita myyjiänne ovat työntekijät, jotka pystyvät myymään tehtävän, yrityksen ja kulttuurin paremmin kuin te koskaan.

Onnea matkaan!


Lue lisää – lataa opas

Haluatko lisää vinkkejä siitä, kuinka tehdä yrityksestänne houkuttelevampi IT-osaajille? Lataa opas, jossa käymme läpi kuusi asiaa, jotka sinun työnantajana on tiedettävä.

Opas: Näin houkuttelet uutta IT-sukupolvea

Opas: Näin houkuttelet uutta IT-sukupolvea

Tilaa blogimme