Jopa 73% uutta työtä etsivistä googlaa työpaikkailmoituksia. Meistä on tullut työnhakijoina erittäin taitavia löytämään haluamamme työtehtävät. Kun viimeksi vaihdoin työpaikkaa, siirryin sisaryhtiöstämme Wise Consultingilta tänne Wise IT:lle. Etsin Googlesta työpaikkaa hakusanoilla ”työpaikka”, ”markkinointi”, ”sisältö” ja ”inbound” ja päädyin Wise IT:n nettisivuille. Hassua tässä oli se, että kuulumme samaan konserniin. Olemme vieläpä samassa kerroksessa, vain muutaman pöydän päässä toisistamme. Eikö olekin hieman outoa, että löysin työpaikan Googlesta enkä yrityksemme sisäisistä portaaleista? 

Yksinkertainen vastaus on ei. Se ei ole lainkaan outoa. Teemme järkyttävän määrän Google-hakuja löytääksemme työpaikan. Jos yritys haluaa onnistua, sen on luotava helposti löydettävissä olevat kotisivut. Mutta sekään ei yksin riitä! Kun mahdolliset työnhakijat siirtyvät yrityksen nettisivuille, yritys haluaa varmasti selvittää, keitä nämä vierailijat ovat. Sitä varten on siis luotava paitsi helposti löydettävä myös konvertoiva urasivu. Tämä tarkoittaa siis sivua, jolla kävijä voi tuottaa konversion eli esimerkiksi täyttää yhteystietonsa, tai muita tietoja, joiden avulla häneen voidaan olla yhteydessä.

Urasivusta saa houkuttelevan monella eri tavalla, mutta annan kaksi vinkkiä, joita voi kokeilla vaikka heti.

Varmista, että urasivu on hakukoneoptimoitu

Sivun alalaitaan sijoitettu painike ”Tule meille töihin” on yksi tapa houkutella kävijöitä urasivulle. Mielestäni painikkeen pitäisi olla ylempänä sivulla ja ehkä jopa päävalikossa – yrityksen tarjoamista tuotteista ja palveluista riippuen – jotta kävijän ei tarvitse selata koko sivua. Toinen tapa houkutella kävijöitä urasivulle on tehdä sivusta helposti löydettävä. Pyydä markkinointiosastolta apua ja selvitä, mitä sanoja tai lausekkeita yleensä googlataan. Varmista sitten, että käytät näitä hakusanoja otsikoissa, alaotsikoissa ja leipätekstissä.

Myös työpaikkailmoituksista kannattaa tehdä helposti löydettäviä käyttämällä niissä sanoja ja lausekkeita, joita ihmiset hakevat. Jos esimerkiksi minä markkinointikoordinaattorina teen haun sanoilla ”työpaikka”, ”inbound”, ”sisältö” ja ”markkinointi”, haluat varmasti yrityksesi tietojen näkyvän mahdollisimman korkealla hakutuloksissa. Juuri niin löysin nykyisen työpaikkani Wise IT:llä. Jos minä löydän työpaikan tällä tavalla, takuulla löytävät muutkin!

"X,

Tämähän on oikeastaan aika itsestään selvä asia. Miksi hankaloittaa konversioiden syntymistä ja töiden hakemista yrityksestänne? Kun madallat kynnystä esimerkiksi unohtamalla perinteisen CV:n ja hakemuskirjeen, ja sen sijaan käytät yksinkertaista hakulomaketta, yhä useampi varmasti hakee tehtävään. Me olemme jättäneet CV:n pois haun ensimmäisestä vaiheesta. Nykyään tarvittavat tiedot saa suoraan LinkedInistä, joten miksi hakijalta ei voisi pyytää linkkiä profiiliin?

Kannattaa varmistaa, että urasivulla on monta kohtaa, jotka voivat tuottaa konversion. Useilla yrityksillä konversioita tuottavat vain pelkät työpaikkailmoitukset, mutta tähän tarkoitukseen voisi käyttää myös avointa hakemusta tai vaikkapa verkostoitumisiltaan ilmoittautumista. Vuorovaikutteiseen urasivuun kannattaa pyrkiä, sillä se kannustaa kävijöitä jättämään yhteystietonsa. Jos yrityksesi etsii useampaa IT-osaajaa, voit järjestää vaikka tilaisuuden ja kutsua paikalle mielenkiintoisen puhujan. Markkinoi tapahtumaa LinkedInissä ja kannusta ihmisiä ilmoittautumaan. Ilmoittautumisen kautta saat uusia kontakteja, tai mahdollisia tulevia kollegoja, joilla on jo hyvä käsitys yrityksestäsi työnantajana.

Subscribe to blog

Ida Åkvist

Ida toimii markkinointikoordinaattorina Tukholman toimistolla.