Jos olet avoin uusille työmahdollisuuksille, huolehdi siitä, että sinut löydetään LinkedInissä – ja että profiilistasi ilmenee, että näin on.

Lähtökohtana on tietenkin, että profiilisi tiedot ovat ajan tasalla ja oleellisia. Kuulostaa itsestään selvältä, mutta ero on suuri, jos mietit, mitä haluat viestittää, sen sijaan että täytät vain käytettävissä olevat kentät, kuten CV:n. Tässä on viisi vaihetta, joiden avulla viet LinkedIn-profiilisi uudelle tasolle!

1. Profiilikuva ja taustakuva

Profiilikuva on ensimmäinen asia, joka näkyy, kun haet jonkun henkilön hakutuloksista, tykkäät jostakin tai osallistut keskusteluun. Käytä luottamusta herättävää kuvaa – se on todennäköisesti eri kuva kuin esim. Facebook-profiilikuvasi. Lisää myös taustakuva. Harvoilla on sitä ja se onkin yksi useista pienistä keinoista, joilla voit erottua ja vahvistaa profiiliasi.

2. Otsikko

Tässä voit olla rohkea ja käyttää pohjana tärkeitä avainsanoja. Joitakin esimerkkejä: ”Web-kehittäjä, jolla on kokemusta sähköisestä kaupankäynnistä”, ”Verkkoihin keskittynyt käyttöteknikko ”, ”Kunnianhimoinen IT-tukiteknikko!”, ”Kokenut verkkoasiantuntija”.

3. Sijainti

Lisää postinumero. Rekrytoija etsii profiileja usein maantieteellisellä alueella. Anna postinumero, joko kotiosoitteesi, tai sen paikan mukaan, mistä haet työtä.

4.  Yhteenveto

Tässä on ehdottomasti paras mahdollisuutesi kertoa, mihin suuntaan haluat kehittyä ammatillisesti ja minkälaista tavoitettasi tukevaa kokemusta sinulta löytyy. Työskentelet kenties IT-tuessa, mutta haluat siirtyä käyttöön, tai olet kehittäjä, joka haluaa seuraavaksi IT-arkkitehtuuriin tai DevOps-kehittäjäksi. Kaikki, mitä kirjoitat tähän, on haettavissa – huolehdi, että käytät sanoja, joiden avulla sinut löydetään. Yhteenveto kannattaa pitää lyhyenä kiinnostuksen herättäjänä. Lopuksi on hyvä mainita haluamasi yhteydenottotapa. Vaikka et ilmaisekaan avoimesti, että haet uutta työtä, voit tehdä yhteenvedon erikoisosaamisestasi ja sinua kiinnostavista aloista. Oletko ehkä saanut jonkin tunnustuksen? Kerro se tässä.

5. Lisää media

On mahdollista lisätä asiakirja, linkki, valokuva, video tai esitys. Tämä on loistava tapa erottua ja luoda tarkempi kuva itsestäsi. Voit käyttää linkkiä nykyiseen työpaikkaasi, blogiisi, aikaisempaan työhösi tai vaikka henkilökohtaiseen videoesitykseen! Media sopii yhdistämään sekä yhteenvedon että nykyisen ja aikaisemmat työt. Voit siis lisätä monia eri asioita profiiliisi.


”Kun haet töitä Wise IT:n kautta, CV:tä tai muita asiakirjoja ei tarvitse liittää. Vastaat vain joihinkin oleellisiin kysymyksiin ja kopioit linkin LinkedIn-profiiliisi.”


Päivitä myös nykyinen työsi, aikaisemmat työt (kirjoita sekä työtehtävistä että siitä, miten vaikutit tulokseen), koulutus, sertifioinnit, taidot & suosittelut, kielet ja muut tiedot. LinkedIn antaa ehdotuksia siitä, miten voit täydentää näitä tietoja.

Kun profiilisi on päivitetty, oleelliseksi ja kiinnostavaksi, rekrytoija, joka hakee kokemustasi ja osaamistasi vastaavia hakijoita, voi löytää sinut. Voit kuitenkin tehdä vielä paljon enemmän. LinkedIn on verkostojen luontiin. Näyt paremmin ja voit herättää kiinnostusta rakentamalla laajan kontaktiverkoston.

Lisävinkki 1: Käy läpi kontaktisi: aikaisemmat kollegat, henkilöt, joiden kanssa olet ollut tekemisissä, ystävät, asiakkaat, toimittajat, rekrytoijat, jotka toimivat alallasi jne.

Lisävinkki 2: Luo päivärutiini: selaa fiidi, tykkää kontaktiesi julkaisuista, jaa niitä eteenpäin ja kirjoita kommentteja, kysymyksiä sekä jaa asiantuntemustasi. Kaikki tämä lisää näkyvyyttäsi verkostossasi.


Lue lisää – lataa opas

Kun on aika arvioida uusia työmahdollisuuksia, on tavallista, että työnhakija keskittyy siihen, mitä työnantajalla on tarjottavanaan eikä siihen, mikä olisi parasta hänelle itselleen. Tässä oppaassa kerromme, mitä kysymyksiä sinun pitää miettiä, ennen kuin päätät.

Opas: Näin varmistat, että IT-työ sopii sinulle

Näin varmistat, että IT-työ sopii sinulle

Subscribe to blog

Annika Lissjos

Markkinointipäällikkö, Wise IT

Työskentelen digitaalisen yritysviestinnän parissa ja keskityn luomaan liiketoimintamahdollisuuksia ja urakehitystä IT-alalla. Lyhyesti: haluan parantaa viestintää toiminnan tehostamiseksi! Kirjoitan blogissa rekrytoinnista markkinointina ja siitä, miten teemme päätöksiä digitaalisten kokemusten perusteella.