Anna Eronen innostuu jokaisesta toimeksiannosta, nauttii tarjotessaan asiakkaalle ahaa-elämyksen ja tuulettaa löytäessään parhaan IT-konsultin. Hän tekee työtä, jota vannoi välttävänsä.

”Lehmät lentävät, ennen kuin minä myyn ”, Wise IT:n maajohtaja ja rekrytointikonsultti Anna Eronen mietti työelämänsä alkuvuosina, jolloin hän oli suuntautumassa HR-alalle.

– Alunperinhän minusta piti tulla eläinlääkäri, opettaja tai poliisi 😊, Anna kertoo.

Lehmät pysyivät maan kamaralla, mutta Anna päätyi myymään. Onneksi, sillä nykyisessä työssään hän saa elää kerralla kaikkia unelmiaan.

– Saan tässä työssä luoda IT-osaajille uramahdollisuuksia ja yrityksille ahaa-elämyksiä.

Täydellä sydämellä toimeksiantoihin

IT-konsulttien välittämiseen Anna tutustui yli kymmenen vuotta sitten, edellisessä työpaikassaan Finitecillä. Ensin hän teki sopimushallintaa, laadunvalvontaa, referenssisoittoja ja siirtyi pikkuhiljaa HR:n kautta myynnillisimpiin rooleihin.

Wise IT:lle Anna tuli pari vuotta sitten. Wise IT on osa pohjoismaiden suurinta HR-konsernia, Wise Groupia. Pohjoismainen yhteistyö, ihmiskeskeisyys ja konsernin muiden yritysten osaamisen hyödyntäminen kiinnostivat.

Maajohtajan roolin ohella Anna laittaa päivittäin kätensä saveen: hän tekee IT‑rekrytointeja suorahakuna ja tarjoaa asiakkaiden projekteihin IT-konsultteja. Anna lähtee jokaiseen keissiin täydellä sydämellä.

Vaikka päivä olisi tahmassa tarpomista, Anna syttyy, kun saa sovittua tapaamisen tai kun asiakas palaa ja kysyy apua.

– Parasta asiakastyössä on se tunne, kun asiakkaan luottamus herää ja pääsen lopulta lunastamaan lupaukseni onnistuneessa toimeksiannossa.

IT-konsulttia kaipaavalla yrityksellä on lähes poikkeuksetta kiire. Syynä voi olla sairastuminen, irtisanoutuminen, myönnetty budjetti, venähtänyt aikataulu tai osaamisen riittämättömyys.

­– IT-konsulttia etsiessä minun pitää viedä läpi suorahaun laadukas ja perusteellinen prosessi parissa päivässä.

Paras IT-konsultti ottaa parhaan keikan

Anna uskoo vahvasti, että tulevaisuudessa työnteon mallilla ei ole väliä. Yritykset perustelevat rekrytointitarvetta usein sillä, että IT-konsultin myötä osaaminen ei jää taloon. Oikeastaan asia on päinvastoin.

Dokumentointi on osa IT-konsultin työtä. Lisäksi senioritason asiantuntija kasvattaa koko tiimin osaamista ja tehty pohjatyön saattaa mahdollistaa juniorimman tekijän rekrytoimisen konsultin toimeksiannon päätyttyä.

Tänä päivänä ihmiset harvoin viettävät koko työuraansa yhdessä pestissä tai paikassa: hyvät työntekijät pyrkivät luonnollisesti urallaan eteenpäin. IT-konsultin vahvuus onkin totaalinen sitoutuminen asiakkaaseen ja toimeksiantoon.

Kun yritys pohtii IT-rekrytoinnin ja IT-konsultin välillä, auttaa Anna päättämään oikein.

– Neuvon asiakkaita aina täysin rehellisesti ja etsin sen jälkeen objektiivisesti parhaan, budjettiin sopivan osaajan.

Anna pitää IT-konsulttiverkostoonsa säännöllistä yhteyttä ja tietää siksi heti, ketkä sopivat yrittäjät ovat vapaana.

Ensiyhteydenotto ehdokkaaseen on onnistuneen liiton kriittinen vaihe. Sitä ennen Annalla on oltava kaikki mahdollinen saatavilla oleva tieto yrityksestä ja toimenkuvasta – aito ymmärrys tarpeesta, tavoitteista ja tavallisesta työpäivästä.

– Me osaamme speksata asiat myös hakijan näkökulmasta ja saamme sen tiedon avulla kovimmatkin tekijät kiinnostumaan.

Hakijakokemus on tärkeä osa prosessia, sillä paras ottaa parhaan keikan tai työpaikan.

Kokemus pitää pois karikoilta, kysyminen kelkassa

Pitkä ura IT-rekrytoinnin ja IT-konsultoinnin parissa on kerryttänyt kokemuspankkiin arvokasta pääomaa. Annalla on kyky nähdä oikea tarve. Hän on oppinut välttämään karikkoja. Ja ennen kaikkea: hän on sinnikäs.

– Jos jokin ei mene maaliin ensimmäisellä kierroksella, teen toisen yhtä perusteellisesti tietäen samalla, että tunnen tarpeen entistä paremmin.

Anna pitää vauhdikkaasta ja vaihtelevasta rytmistä. Siinäkin valossa hän on oikealla uralla, sillä muutos on jatkuvaa. Liike-elämän tarpeet elävät, uusia yrityksiä syntyy, teknologia kehittyy ja nuori polvi astuu seniori IT-konsultin saappaisiin.

Itsensä kehittämiseen Annalla on selkeä resepti: tyhmää kysymystä ei ole. Hän kysyy asiakkaalta, hän kysyy konsulteilta, hän kysyy kollegoilta, kunnes kuva kirkastuu.

– Tuuletan, kun löydän asiakkaalle juuri oikean osaajan ja tekijälle juuri oikean tehtävän.

Sen jälkeen koittaa uusi päivä, puhelin soi ja Anna innostuu uudelleen.

Tilaa blogimme