Monet yrittävät rekrytoida kehittäjiä, ja onnistuminen tämän kohderyhmän rekrytoinnissa edellyttää paljon työtä. Juuri kehittäjien rekrytointiin ja houkutteluun on olemassa monia vinkkejä ja niksejä, ja ajattelin jakaa tässä joitakin sellaisia, joita olen koonnut vuosien varrella.

Vinkki 1: Asetu hakijan saappaisiin

Keitä sinä rekrytoivana esimiehenä yrität tavoittaa? Onko hän loogisempi backend-kehittäjä vai luovempi design-suuntautunut frontend-tyyppi? Millainen henkilö on yksityiselämässään ja miten hänen kanssaan tulisi keskustella? Onko rooli esiteltävä hänelle 4 minuutissa vai 25 minuutissa? On kyse hakijalle sopivan kommunikointityylin löytämisestä. Yleensä kehittäjät eivät halua kuulla esimerkiksi pitkiä kuvauksia yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Kyse on myös siitä, että puhut heidän kieltään, muuten hakija menettää nopeasti mielenkiintonsa.

Vinkki 2: Nopeus & huomiointi

Tätä ei voi painottaa liikaa. Nykyisin hakijoita pommitetaan kiinnostavilla tarjouksilla. Ratkaisevaa on se, miten hyvin huomioitte hakijan prosessin aikana (tämä kasvattaa luottamusta) sekä se, miten kiinnostavasta tehtävästä on kyse. Tämä edellyttää myös, että rekrytoiva yritys on valmistautunut ja esim. varannut jo etukäteen riittävästi aikaa haastatteluille. Tärkeää on, ettet muuta sovittua haastatteluaikaa – jos lupaat jonkun ajan, varmista, että se priorisoidaan.

Vinkki 3: Ole joustava tehtävänkuvan suhteen

Monet asiat ovat suhteellisen helppoja oppia. Luoville ja innostuneille henkilöille on helppoa päästä sisään mitä kehittyneimpiin järjestelmiin, jos vain halua on. Joten ole joustava, mukauta roolia energisten hakijoiden mukaan, äläkä pidä tehtäväkuvaa kiveen hakattuna.

Vinkki 4: Pidä hakijaan yhteyttä ja pidä lupauksesi

Pidä tiiviisti yhteyttä hakijaan. Jos lupaat ottaa yhteyttä tiettynä päivänä tai tiettyyn aikaan, tee niin.  Sanotaan usein, että hakija valitsee esimiehensä eikä vain yritystä/tehtävää. Mielestäni tämä pitää paikkansa ja viimeinen vinkkini liittyykin tähän.

Vinkki 5: Ensivaikutelma ratkaisee

Mainostatteko avointa yrityskulttuuria, mutta annatte aivan toisen kuvan keskusteluissa ja haastatteluissa hakijan kanssa? Yrityksen kulttuuri on jotakin, josta saa nopeasti käsityksen, kun tulee toimistolle. Varmista, että edustat yritystä todenmukaisella tavalla. Muista, että keskityt myös itsesi ja yrityksen myyntiin etkä ainoastaan siihen, mitä hakijalla on tarjottavanaan.

Useat yritykset kääntyvät puoleemme, kun on lannistuttu siitä valtavasta työmäärästä, jota tiimiin ja yrityskulttuuriin sopivan taitavan kehittäjän löytäminen edellyttää. Monet ovat todistaneet, kuinka paljon haastavampaa on löytää kehittäjiä, kuin täyttää perinteisempiä rooleja. Sen vuoksi onkin tärkeää, että yrityksenne sopeutuu tähän kohderyhmään ja pitää omat myyntivalttinsa selkeinä mielessään. Miksi itse valitsit työskennellä yrityksessä? Miksi muut kehittäjät halusivat liittyä tiimiinne? Kun nämä vastaukset ovat valmiina, on helpompi saada myös hakija vakuuttuneeksi.

Haluatko lisää vinkkejä vai tarvitsetko neuvoja matkalle? Älä epäröi ottaa yhteyttä meihin!

Tilaa blogimme